ریفاند چیست؟

ریفاند یا همان Refund اساسا به معنای برگشت پول به فرستنده اصلی می باشد. در حساب پی پال قابلیت ریفاند مجزا از قابلیت ارسال پول گنجانده شده است به این معنا که هر تراکنش دریافتی در حساب پی پال دارای گزینه ریفاند میباشد که با کلیک بر روی آن شما میتوانید مبلغ دریافتی را به فرستنده باز گردانید که این میتواند به صورت کامل، Full refund و یا بخشی از مبلغ، Partial refund انجام شود. در ادامه با دلایل استفاده از گزینه ریفاند بجای بازگرداندن مبلغ با استفاده از ارسال معمولی و معایب و مزایا، و هزینه های آن آشنا می شوید.

تفاوت ریفاند ها بر اساس نوع ارسال

پی پال دو نوع متفاوت از ارسال پول را فراهم میاورد. یکی ارسال پول برای خدمات و یا کالا و دیگری ارسال برای دوستان و خانواده. تفاوت این دو به تفصیل در مقاله دیگری آورده شده و اینجا تنها برای درک بهتر ریفاند ها توضیح مختصری ارائه میکنیم. در مورد اول، مبلغ ارسالی شامل کسر حدود ۴.۶ درصد از مبلغ ارسالی می شود و مابقی بحساب گیرنده منظور می شود. در مورد دوم، مبلغ به صورت کامل در حساب گیرنده دریافت میشود و پی پال مبلغی را بابت کارمزد از فرستنده دریافت میکند. زمانی که ارسال از طریق گزینه دوستان و خانواده ارسال شده باشد، امکان رفاند جزئی وجود ندارد و تنها میتوانید کل مبلغ را برگردانید. اما مزیت بزرگ آن این است که مبلغ بصورت کامل به فرستنده بازگردانیده می شود. در ارسال های نوع دیگر یعنی ارسال برای خدمات و کالا، هنگام ریفاند، بسته به کشور افتتاح حساب پی پال، کارمزد ۴.۶ درصدی پال معمولا بازگردانیده نمی شود. نکته مهم و تا البته غیر منطقی اینست که در صورتی گیرنده بخواهد ریفاند کامل را انجام دهید این کارمزد از حساب گیرنده کسر میشود. البته شما امکان ریفاند جزئی، partial refund را دارا هستید اما اگر خریدار شما از خدمات یا کالای دریافتی رضایت نداشته باشد، در صورت ریفاند جزئی، او همچنان میتواند در پی پال نسبت به اعلام شکایت خود اقدام کند.

تفاوت ریفاند ها بر اساس منشا پول

ارسال پول از طریق پی پال از سه منشا امکان پذیر می باشد. اول موجودی خود حساب شما و یا همان balance می باشد. زمانی که پولی که از موجودی کیف پول پی پال ارسال شده ریفاند میشود، مبلغ به همان موجودی بازگردانیده میشود و این امر به صورت آنی و لحظه ای می باشد. اما دو گزینه دیگر هنگام ارسال پول وجود دارد یکی استفاده از کردیت کارت متصل و دیگری استفاده از حساب بانکی متصل به پی پال است. زمانی که پول ارسالی از یکی از این دو منشا باشد، ریفاند مبلغ نیز دقیقا به همان باز می گردد. منتها این امر نسبت به حالت قبلی زمان بیشتری می برد. بصورتی که معمولا ظرف سه روز کاری تکمیل می شود. لازم به ذکر است زمان برگشت پول کاملا در اختیار بانک و یا موسسه مالی صاور کننده کردیت کارت می باشد و در برخی موارد ممکن است تا یک ماه نیز طول بکشد.

شارژ بک و تفاوت آن با ریفاند

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در حساب پی پال میتوانید مبلغ ارسال شده را پس بگیرید و این عمل شارژ بک نام دارد. وقتی که فرستنده پولی را به ادرس پی پال دیگری ارسال میکند، می تواند به قسمت حل اختلاف یا Resolution Center رفته و در آنجا علیه گیرنده مبلغ اعلام شکایت کند. در این صورت پی پال مبلغ مورد مناقشه را فورا از دسترس دریافت کننده خارج می کند و از او توضیحات و مدارک مبنی بر حسن انجام کار و یا ارسال مرسوله به دست خریدار می نماید.

دسپیوت چیست و چه مواقعی بکار می آید؟

دسپیوت Dispute به معنای بحث و مناقشه می باشد و در واقع زمانی که کاربری از شما شکایت میکند شما در مرحله دسپیوت می باشید. معمولا اثبات اینکه شما خدمات و یا کالای خود را به خریدار تحویل داده اید کار آسانی نمی باشد. برای اثبات این موضوع شما نیاز به ارسال مدارک محکمی مانند کد رهگیری پستی مرسوله و یا تصاویر پی از ارسال کالا نیاز دارید. زمانی که شما کالایی را ارسال کرده باشید باز هم. گیرنده ممکن است ادعا کند کالای دریافتی با آنچه گفته شده متفاوت می باشد. و هم گیرنده و هم فرستنده درگیر پروسه ای طولانی از بحث و جدل و ارسال مدارک متعدد خواهند شد. متاسفانه زمانی که کالای ارسال شده به صورت غیر فیزیکی و دیجیتالی باشد، اثبات این موضوع بسیار سخت می باشد.

نکته حائز اهمیت اینست که در پرداخت هایی که یه صورت Friend and families ارسال شده باشد، امکان این نوع از دسپیوت اساسا از فرستنده سلب می شود. اما همچنان فرستنده ممکن است اعلام کند که پرداخت بدون اجازه وی صورت گرفته و در واقع حساب وی هک شده است.

چه مواقعی نمیتوان از دسپیوت بهره برد؟

در مواردی که گیرنده مبلغ مدارک محکمی برای اثبات حسن انجام معامله داشته باشد و از سابقه خوبی برخوردار باشد، احتمال موفق بودن برگشت مبلغ بسیار کم می شود. همچنین اگر فرستنده ادعا میکند که حساب وی هک شده و توسط فرد دیگره از آن برداشت شده، موادی همچون آی پی فرستنده و آدرس خرید مرسوله توسط پی پال بررسی میشود. در صورتی که این دو مربوط به فرد صاحب حساب باشد، احتمال پیروزی او در شارژ بک مبلغ بسیار پایین می باشد

ریسک و جریمه دسپیوت

اساسا انجام دسپیوت ها با هزینه همراه میباشد. زمانی که شما اقدام به باز کردن دسپیوت میکنید مبلغی به عنوان هزینه بررسی کیس از حساب گیرنده کسر می شود. در صورتی که بعدا رای به نفع گیرنده صادر شود، این مبلغ به او بازگردانیده و از فرستنده کسر می شود. دسپیوت ها جدای از هزینه وجهی، از اعتبار هر دو طرف درگیر در مناقشه می کاهد و امتیاز ریسک حساب را بالا میبرد. در صورتی که تعداد این دسپیوت ها از حد خاصی فراتر رود، پی پال نسبت به مسدود کردن حساب اقدام می نماید.

اگر شما صاحب حساب پی پل نیستید و یا فکر می کنید حساسیت های بیش از اندازه پی پال ارزش افتتاح حساب را ندارد، ما می توانیم کلیه خرید های آنلاین شما و یا ارسال پول به مقاصد معتبر را برای شما انجام دهیم. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید. خرید و پرداخت های آنلاین با پی پال